COMPARE, BOOK, SAVE. TOO EASY!

Save on your hotel - www.hotelscombined.com

Best Hosting Service

Affiliates Network

Tuesday, March 13, 2012

Penamaan waris mesti ikut faraid

Islam tidak pernah melarang seorang ayah membahagikan hartanya kepada mana-mana anak yang difikirkan wajar ketika hayatnya, namun dia perlu meninggalkan satu pertiga daripada harta itu sebagai simpanan sebelum kematiannya.

Pensyarah Undang-Undang Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof Madya Datin Noor Aziah Mohd Awal, berkata tindakan seorang lelaki mengamuk kerana tidak dinamakan sebagai pewaris harta ayahnya adalah tidak wajar mengikut ajaran Islam.

Katanya, bukan bermakna apabila mana-mana anak tidak dinamakan sebagai penerima harta, dia akan terlepas daripada menerima bahagiannya, memandangkan Islam mengutamakan keadilan dan pembahagian harta mestilah mengikut faraid.


“Dalam Islam memang ayah dibenarkan untuk membahagikan hartanya ketika dia masih hidup tapi peruntukan juga menyebut si ayah mesti tinggalkan satu pertiga daripada hartanya tadi untuk tujuan dan kegunaan tertentu. “Supaya apabila si ayah meninggal, harta ditinggalkan boleh digunakan untuk menyelesaikan urusan pengebumian, membayar hutangnya dan baki daripada itu diserahkan kepada waris untuk diagihkan mengikut faraid. “Bermakna, mana-mana penama yang tertinggal daripada menerima harta mengikut faraid akan turut memperoleh bahagian termasuk anak, isteri dan ibu serta ayahnya sekiranya masih ada,” katanya.


No comments:

Post a Comment