COMPARE, BOOK, SAVE. TOO EASY!

Save on your hotel - www.hotelscombined.com

Best Hosting Service

Affiliates Network

Tuesday, August 19, 2014

MANFAATKAN WAKAF UNTUK SEMUA

HARTA wakaf, sama ada harta tak boleh alih atau boleh alih, tidak akan habis kerana manfaat atau pulangan daripada penggunaan harta itu akan berterusan sampai bila-bila, walaupun pemilik asalnya telah lama meninggal dunia.

Selaras dengan itu, tujuan berwakaf seperti yang telah digariskan dalam al-Quran dan sunnah tidak hanya tertumpu kepada wakaf khas seperti pembinaan masjid, kubur atau sekolah agama semata-mata.

Hakikatnya, wakaf boleh diperluaskan kepada aktiviti-aktiviti yang bukan sahaja memperkasakan kedudukan ekonomi umat Islam, malah turut menyumbang kepada pembangunan ekonomi sesebuah negara.

Bayangkan tanah wakaf di Malaysia yang nilai keseluruhannya kini melebihi RM60 juta, jika dapat diurus dan ditadbir dengan baik oleh pihak yang diamanahkan, sudah pasti ia mampu menjana ekonomi negara pada masa depan.

Persoalannya sejauh manakah mereka yang diamanahkan atau pewaris, mampu merealisasikan impian pewakaf berikutan wujudnya pelbagai kekangan dalam melicinkan pentadbiran harta wakaf?

Baca seterusnya >>> http://muamalah.info/2014/02/13/manfaatkan-wakaf-untuk-semua/?ref=9

No comments:

Post a Comment